Oldalak

2010. május 21., péntek

A nokedli

Most, ahogy írom ezt a blogot, döbbenek rá, hogy sok olyan ételt főzök, amelynek a készítését csak nehezen tudnám pontosan elmondani. Világéletemben „csak úgy érzéssel csináltam”. Egyik ilyen a nokedli. Most azonban a blog kedvéért figyeltem, és kimértem a mennyiségeket. (Vagyis ami „úgy gondolom szerint” volt, azt lemértem, kikerekítettem. Ennek alapján

a mennyiségek:

fél kg liszt, 2 egész tojás, 2 + 2 kk. só (2 kk só a tésztába, 2 kk a főzővízbe), 3 dl víz a tésztába, s kb. 3 liter víz a kifőzéshez.

Ahogy készült:

Feltettem forrni kb. 3 liter vizet 2 kk. sóval. Míg a víz felforrt, a hozzávalókat (liszt, só, tojás, víz) összekevertem. A nokedlitésztát nem szoktuk finoman kidolgozni, a cél, hogy csak úgy nagyjából legyen egynemű a tészta.

Mikor a víz felforrt, a palacsintasütő formájú nokedliszaggatót belemártom a forró vízbe, és beleteszem a tészta kb. negyedét. A vizesfazékra teszem a szaggatót, és

valamilyen arra alkalmas eszközzel (én tálalólapáttal szoktam) kevergetve, húzogatva "átpasszírozom" a tésztát a szaggató lyukain bele a forró vízbe, azaz kiszaggatom a nokedlit. Ekkora mennyiségnek kb. a negyedét teszem egyszerre a szaggatóba.

Amikor a szaggatóról az egész adag a vízbe került, megkeverem, s megvárom, míg a víz újból felforr. (Már egy-egy adag szaggatása közben is megkeverem a már a forróvízbe került tésztát, nehogy összeragadjanak a nokedlik a főzővízben.)

Akkor még kettőt-hármat keverek rajta, majd szűrőkanállal kiszedem a nokedlikat egy nagyobb szűrőbe.

S jöhet a következő adag tészták kiszaggatása.

Azaz félkiló lisztből készülő mennyiségnél kb. négyszer ismétlem meg a tésztát a szaggatóba, a szaggatóból a forróvízbe passzírozza (kiszaggatja), forróvízben megkeveri, megvárja, míg újból forr a víz, 3-4 másodpercig kevergeti, majd szűrőkanállal kiszedi műveletet.

Amikor az összes tésztából nokedli lett, akkor forró vízzel átöblítem a kifőtt tésztát.

Tálba teszem, és egy kevés vajat keverek hozzá. (A vaj helyett lehet margarin, olaj v. zsír is. ízlés szerint.)

A nokedli klasszikusan a pörkölt körete, de számtalan egyéb módon is fogyaszthatjuk. A pörkölt-nokedli párosítás nem éppen az ételtársításra figyelő étkezés szabályai szerint való. De sertés vagy marhapörkölt helyett, ha zöldségpörköltet készítünk hozzá, akkor már kifogástalan tésztanapi étel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése