Oldalak

2011. december 6., kedd

Erdei lekvár: kökény-galagonya-csipkebogyó

Eléggé kísérletező kedvemben vagyok mostanában. Két hete pl. erdei gyümölcsökből, kökényből, galagonyából, csipkebogyóból és ezek kombinációjából főztem lekvárt. Most már késő van – azt hiszem – az alapanyagok beszerzéséhez, de azért leírom, hogy ne felejtsem el, hogyan is készítettem. De majd még jövőre csiszolgatom a technológiát. A végeredmény jó lett, eddig mindenkinek ízlett, aki kóstolta. Biztosan van jó módszer arra, hogy ezeket a pici terméseket megszabadítsuk a magjuktól, de én nem ismerek hatékony megoldást. Szívesen fogadok minden jótanácsot.
Úgy csináltam, hogy a gyümölcs tömegével azonos mennyiségű vízben feltettem főni külön-külön a három erdei gyümölcsöt. (Természetesen megmostam, a szárrészeket, a csipkebogyóról a virágmaradványt eltávolítottam.) Amikor jó puhára főtt egy-egy adag, leszűrtem, félretettem a levét, szűrőn merőkanál segítségével átpasszíroztam úgy, hogy folyamatosan öntöttem hozzá a főzőlevét, mintegy lemosva a magokat. (Igazán elszántaknak ajánlom ezt a megoldást.) Aztán kavargatva főztem még egy ideig a gyümölcspépet, hogy elég sűrű legyen. Aztán hozzáadtam a cukrot. A csipkebogyóhoz és a kökényhez 20% cukrot adtam, a galagonyához +50%-ot. Még a cukorral is átforraltam. Aztán a háromfajta lekvárt az összes kombinációban 1:1 arányban kevertem. Minden fajtából csak kóstolót tartottam meg, a legtöbbet a három azonos arányú keverékéből eredi lekvár néven tettem üvegekbe. Mikróban sterilizáltam, forrósítottam a még üres üvegeket, ebbe mertem bele a forró lekvárt, az üvegek tetejét előzőleg vízben kifőztem. Nem tettem bele semmi tartósítót sem egyéb adalékanyagot. 
(Az alsó képen az üvegek előtt birsalmasajt látható. Majd írok még erről is.) 

3 megjegyzés:

  1. Nagymamám anno főzött hecsedli lekvárt. Miután puhára főzte a bogyókat, ledarálta paradicsom paszírozóval. Utána még át is törte a gyümölcs húsát egy sűrű szövésű szitán és csak aztán főzte fel cukorral. nem volt benne mag. :)

    VálaszTörlés
  2. Ez a módszer már jobb, mint az enyém. Egyszer nyersen kimagoztam 2 kiló kökényt, szerintem szereztem is pár ősz hajszálat :) Kipróbálom így is majd.

    VálaszTörlés
  3. Kökényre a leghatékonyabb megoldás krumplinyomóval átpasszírozni. Nekem nem volt több a gyümölcshús veszteség, mint a sima gyümölcspasszírozóval, viszont 2-3 óra munka helyett negyed óra alatt végeztem. A csipkebogyó és a galagonya magja viszont alighanem túl pici, könnyen átesik a krumplinyomó lyukain. Épp ma állok neki galagonya lekvárnak, most úgy fogom megpróbálni, hogy a krumplinyomóba teszek egy vékony nylon zoknit, ami nem engedi kipotyogni a magokat.
    Egyébként szerintem simán lehet még decemberben is gyűjtögetni, bár kökényt már csak akkor érdemes, ha fagy van, mert a kiengedett bogyók nagyon tottyosak. A fagyott szemeket viszont könnyű leverni a bokrokról.

    VálaszTörlés