Oldalak

2011. február 28., hétfő

59. lépés Alapanyagok az ételtársításra figyelő étkezéshez




Időről időre felvetődik kérdésként, hogy az eMpszi étrendje szerinti napokon milyen alapanyagokat használjuk az éltelek készítéshez, hogy a hasznos ételtársítás létrejöjjön. Bár már szó volt erről, de úgy érzem, segítek vele, ha újból felsorolom ezeket. Örömmel veszem, ha van kérdés ezzel kapcsolatban, hogy lássam, hogy mennyire érthető mindaz, amit leírtam, és mi hiányzik a tájékoztatóból ahhoz, hogy könnyen átlátható legyen és kiderüljön, hogy ez valójában nagyon egyszerű rendszer.

A semleges ételek:  
A növényi ételek kivéve a magas keményítő tartalmú növények kivételével, melyek hús, zöldség és tésztanapon egyaránt fogyaszthatók.

A semleges ételeket húsnapon a húsnap alapételeivel, zöldségnapon a zöldségnap alapételeivel, tésztanapon pedig a tésztanap alapételeivel kombináljuk.

Brokkoli, cékla, zsenge borsó, fokhagyma, gomba, hagymák, póréhagyma, káposzták, kelkáposzta, karalábé, karfiol, kínai kel, kelbimbó, mángold, padlizsán, paprika, paradicsom, paszternák, petrezselyem, retek, sárgarépa, sóska, spárga, spenót, tarlórépa,  tök,  uborka, zeller, zöldbab,
Vadon nőtt növények: csalán, gyermekláncfű, salátaboglárka, medvehagyma.
Olajos magvak (dió, mogyoró, mandula, mák, napraforgó, tökmag, szezámmag stb. stb.
Zsír, olaj, vaj
Fűszerek , fűszernövények és ízesítők
Gyógynövények
Tejföl és zsíros sajtok fűszermennyiségben!

A húsnap alapételei
Ezek kombinálhatók a semleges ételekkel.

Szárnyas, hal, sertés, marha, juh, kecske, nyúl stb.,vad, belsőségek, tenger gyümölcsei, sült húsok, natúr szeletek, flekkenek, bundázott húsok, tokányok , darált húsos ételek, pörköltek, túró és fajtái, tej, sajtok, sajtételek, tojás, tojásételek,  egyéb tejtermékek


A zöldségnap alapételei
Ezek kombinálhatók a semleges ételekkel.
Krumpli, bab, borsó (száraz), sütőtök, kukorica, lencse, rizs, gesztenye, csicseriborsó, vöröslencse, csicsóka

A tésztanap alapételei:
Ezek kombinálhatók a semleges ételekkel.
Főtt tészták, sült tészták, kelt tészták, kenyérfélék, péksütemények, sós és édes sütemények, gombócok, gabonák, gabonakészítmények, édességek, fagylaltok, csokoládé.

A gyümölcsnap ételei:
Ezek ezeket csak egymással kombináljuk és reggelire vagy gyümölcsnapon fogyasszuk!

Hazai és egzotikus gyümölcsök (nyersen!!) frissen és aszalva, olajos magvak fűszerek és méz. 



Zöldségnapra
Csicseriborsó-fasírt

Hozzávalók: 25 dkg csicseriborsó, 1 fej hagyma, 4 gerezd fokhagyma, só, bors, 1 tojás. Olaj a sütéshez. 

Elkészítése: A csicseriborsót kb. 12 órára beáztatjuk, az áztatóvizet leöntjük és tiszta sós vízben kb. 2 óra alatt megfőzzük. Hagyjuk kihűlni, leöntjük róla a vizet, és (botmixerrel) pépesítjük. Hozzáadjuk a tojást, az apróra vágott hagymát, az összezúzott foghagymát, borsozzuk (ha még szükséges sózzuk), jól összekeverjük, kb. 5-10 percig állni hagyjuk, és már nem kevergetjük aztán). Felmelegítjük az olajat, és egy-egy kanálnyi masszát beleteszünk sülni, eligazgatjuk a kanállal, majd megfordítjuk. Ha kisült, leitatjuk róla a felesleges olajat. Óvatosan bánjuk vele, könnyen szétesik sütéskor. Savanyúsággal vagy különféle salátákkal tálaljuk. 

Az 58. lépésben átnéztük az ételtársítás alapján az egyes napokhoz tartozó alapanyagokat.

Holnap folytatjuk.

20 megjegyzés:

  1. Köszönöm hogy leirtad! :) Mikor ezt először olvastam, ki is nyomtattam és kitettem a konyhába a kis faliújságomra, és ha valamit nem tudok, ránézek. Nem azért nem megy az ételtársítás, mert nem tudnám ebből a remek leirásból, hogy mit mivel lehet.... hanem.......... és itt jöhetne egy magyarázkodás, de minek. Mindig találok kifogásokat. Ma épp azt, hogy ha nem eszem rendesen, rosszul vagyok. Ma is elkezdtem szédelegni... hát gyorsan ettem egy kis csokit és az rendbe tett. Lehet az a baj nálam,hogy nem rendszeresen eszek, hanem hol sokat, hol keveset vagy szinte semmit.

    VálaszTörlés
  2. Kati, azt hiszem igazad van, a rendszeresség lehet itt a kulcs. És nem is az ételtársítás a legfontosabb, hanem az evésidők. Ha azt sikerül kialakítanod, és rendszeresen betartani, sokkal könnyebb lesz az egész. És érdemes minden étkezéskor eleget enni, amennyit tényleg kívánsz. A szervezet meghálálja a kiszámíthatóságot, a biztonságot. :)

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm a frissítést. Már régóta szétválasztósan ettem, de az eMpszivel új megvilágításba került a szétválasztáson alapuló étkezés.

    Csak halkan kérdezem meg, hal nevű zöldség nincs? :):) Ma ugyanis ipari mennyiségű rántott busát kell készítenem...

    VálaszTörlés
  4. ..... a lekvar..... az nem fer bele......, de nem sirok! Majd egyszer, amikor mar vekony leszek. Egy unnepi kanal baracklekvar! Nyam, nyam.....

    VálaszTörlés
  5. Vízicsibe! Akkor ma - mára vedd fel a "hal nevű zöldséget" a semlegesek közé, és készíts valami finomat! És jó étvágyat hozzá! (De tényleg, komolyan!)

    Ircsike! De belefér a lekvár, csak nem gyümölcsnapon, hanem tésztanapon! Mert a megfőzött gyümölcs akár lekvár akár gyümölcsleves, gyümölcsszósz formájában a tésztanapiak közé kerül át!

    VálaszTörlés
  6. Tyujjjjj...köszi :):):):)

    Én szoktam lekkárost enni tésztanapon :)

    VálaszTörlés
  7. Én az éjszaka szédültem el, de kb. 1 perc alatt el is múlt. Lehet, hogy leesett a vércukorszintem hirtelen és amikor felugrottam, mert jött a lányom vizet kérni, a hirtelen mozdulattól is szédeleghettem.
    Ma reggel már nem volt semmi bajom, jött a kávé cukorral, ásványvíz, majd ittam egy pohárka grépfrútlevet. Ezt fogom csinálni ma: ha nem megy csak vízzel (teával), iszom egy-egy kicsi gyümölcslevet is. Még mindig folyadéknap lenne.:)
    Az ételtársítás nekem nem okoz gondot a főzésben. Én tudom mindent úgy készíteni, hogy adott napba beleférjen. Rosszabb a helyzet akkor, ha nem itthon vagyok és össze vannak kombinálva a dolgok, de annyi még belefér a "zöldségnapi halba".:)

    VálaszTörlés
  8. Isteni volt az ebéd:):) Busát rántottam...hát nagyon köszönöm az engedményt, tök jó volt így ebédelni, hogy semmi lelkifurcim nem volt. :)

    VálaszTörlés
  9. Gyongyi! Koszonom! Akkor vegre ehetek egy kis lekvart! :-) Milyen jo, hogy "panaszkodtam"! :D
    Akkor majd tesztanapon......
    De jo, hogy beszelgetunk itt ezen a blogon! :-)

    VálaszTörlés
  10. Én direkte élvezem ezt az elválasztós főzést. Igyekszem úgy variálni, hogy mindkettőnknek jó legyen.
    Most azon "dolgozom" hogy kevesebbet egyek. És a közbe evést is igyekszem minimalizálni.
    Néha elkeseredek, ha nem sikerül minden szabályosan, de én az idei évet ennek szentelem. Valami eredménye csak lesz.

    VálaszTörlés
  11. M! Köszönöm hogy felhívtad a rendszerességre a figyelmemet. és arra is, hogy nem kell éhezni, egyek annyit amennyi jólesik. Mert az éhezés után mindig jön a túlevés.

    VálaszTörlés
  12. Szép estét mindenkinek! :)

    VálaszTörlés
  13. Nem gondoltam, hogy ilyen egyszerű a megjegyzés írása, úgy tünik sikerült:)))
    Az előző bejegyzésedhez: valahol azt olvastam, hogy a növekedési hormon alvás közben termelődik, azért kell eleget aludni a fogyáshoz.
    A csicseriborsó- vagy a sárgaborsóliszt vízzel keverve az indiai konyhában zöldségek "panírozásához" is használatos, a lányom ebbe a masszába többféle reszelt-aprított zöldséget kever és azt süti, nagyon finom.
    A palacsinta helyett a tortillát használok, abban se tej se tojás nincs, salátával és a mai fasírttal ez lesz a vacsorám :)

    VálaszTörlés
  14. Üdv. IZS! :) Örülök, hogy itt vagy! Jó ötleteket írsz, érdemes kipróbálni.

    VálaszTörlés
  15. De jó,hogy leírtad amit mindig is szerettem volna.Csak ez a borsó nem hagy engem nyugodni!!
    Ha zsenge a borsó akkor semleges ha száraz már nem!!Miért??
    A csicseriborsót még nem kostoltam,de ki fogom próbálni.
    Mikorra is tervezzük a víznapot??
    Sajnos ebben a hónapban a kg mutatóm 0 lett.Viszont a centik mentek le!!
    Szép napot mindenkinek!!Üdv az újaknak!!

    VálaszTörlés
  16. Hógolyó, azért más a zsenge és más a szárazborsó, mert a szárazborsónak sokkal magasabb a keményítőtartalma, mint a zsengének. De ha úgy jobban esik neked, akkor tedd a zsenge borsót is zöldségnapra, csak a szárazat ne vedd semlegesnek.

    Víznap? Holnap vagy 9-én szerdán. :)

    A centik fontosabbak, mint a kilók, de mennek majd hamarosan a kilók is. :)

    VálaszTörlés
  17. Köszönöm Gyöngyi a segítséget ismét!!
    Sajnos én lemeradtam most a víznapról 9.-én szerdán gyümi napom lesz,és majd 10.-én fogom csinálni!!
    Pont a torkos csütörtöki napra esik!!!:):)

    VálaszTörlés
  18. Szia!

    Segíts kérlek, most egy kicsit összezavarodtam.
    Zöldségnap és tojás?

    VálaszTörlés
  19. Szia!
    Még egy kérdés: ha zöldségnapra készítem ezt a fasírtot tehetek bele kevés kukorica vagy rizs lisztet? Ezek a lisztek is "zöldségből" készültek és ezzel megelőzhetném a szétesést...

    VálaszTörlés
  20. vanhelzing, üdv nálam!
    Teljesen jól látod, a tojás nem zöldségnapi étel. DE! Ez a fajta étrend nem a laboratóriumi szétválasztáson alapul. Úgyhogy egy adag ételbe minimális mennyiség jut a tojásból.
    Még nekem is sok mindent kell tanulnom, pl. azt, hogy mivel lehet ezekben a dolgokban helyettesíteni a tojást. Nyilván vannak, akik tudják. És remélem, előbb-utóbb én is megtanulom, mert sokat tanulunk itt egymástól.
    Igen, jó erre a napra a rizsliszt és a kukoricaliszt. (Talán ezzel készítve akár a tojás is mellőzhető? )

    VálaszTörlés