Oldalak

2011. szeptember 4., vasárnap

247. Tésztanapra: borotai túrós

Borotán lakott Anyának az a kolléganője, akitől ezt a receptet tanulta.  Így lett ez a süti a mi családunkban (és csak itt) borotai túrós. De a gyerekeim úgy nőttek fel, hogy így ismerik, aztán ennek a blognak azt a szerepet is szántam, hogy az itthon szokásos ételeket is megőrizzem. 

És ezt a sütit most hagyományőrzésből  teszem ide. Mert ez aztán egyáltalán nem felel meg az ételtársítás szabályainak, és különleges desszertnek sem mondható. De mint már annyiszor mondtam, egy-egy tésztanapon még ezeket az ételeket is nyugodtan megkóstolhatjuk, ha hozzátaroznak az otthonosságérzetünkhöz. Sokkal többet lehet veszteni azzal, ha ezeket végérvényesen kitörüljük az étrendünkből. Persze, nem azt mondom, hogy lépten-nyomon ilyesmit együnk. Én sem tudom már az idejét, amikor ezt a sütit utoljára sütöttem. De ma ez jutott eszembe, és örömet szereztem vele. Attól a két szelettől, amit megettem, nem fogom visszahízni a leadott kilómat. Hiszen sütit nem jóllakásból eszi az ember.

Borotai morzsálódós túrós
(30x20-as 6 cm magas tepsihez)

Hozzávalók: a tésztájához: 40 dkg liszt, 15 dkg cukor, 1 tojás sárgája, 25 dkg vaj (margarin), 1 sütőpor, 1 vaníliás cukor, 5 dkg kakaó.
Töltelékhez: 50 dkg túró, 3 tojás sárgája, 2 vaníliás cukor, 1 csomag vaníliás pudingpor, 25 dkg cukor, 4 tojás habja (4 tojás fehéréből egy csipet sóval).
Elkészítése: A tészta hozzávalóit összekeverjük. Az a cél, hogy barna, porszerű anyagot kapjunk.
(Én ezt úgy szoktam elérni, hogy gépi haberővel elkeverem a cukrot a vajjal, majd hozzáadom a kakaót, a tojássárgáját, majd továbbra is a géppel dolgozva hozzáadagolom a lisztet a sütőporral. Így megkapom azt a homokszerűen szemcsés és kakaósan barna porállagú tésztát.)
A tészta anyagának felét beleszórjuk a kikent tepsibe, rátesszük a túrós krémet, és erre szórjuk majd rá a tészta anyagátnak másik felét.
A krém elkészítése: A túrót a cukorral és a tojássárgájákkal, a pudingporral simára keverjük, és óvatosan hozzáadjuk a tojásfehérjéből vert habot.
Előmelegített sütőben 200 fokon kb. fél óra alatt kisütjük. (Akkor sült meg, ha a krém a tésztában már nem folyékony.)
Hidegen vágjuk fel. Úgy egy kicsit kevésbé morzsálódik. 

Mértékkel

Van az klasszikus jópofizás, hogy mértékkel és tartózkodással kell inni. Mérték a vödör, tartózkodás az asztal alatt. :)

Nos, nem egészen erre gondolok, amikor azt mondom, hogy mértékkel enni bármilyen ételt lehet, még akkor is, ha karcsúsodni szeretnénk. 

Az evésben mértékletességet – paradox módon – könnyebb úgy megtartani, ha nagyon finom ételeket készítünk. Ha a minőségre helyezzük a hangsúlyt. Meg arra, hogy figyelünk is az étel minőségére. Mert ha arra figyelünk, akkor lassan, figyelmesen eszünk. Ez pedig nagyon sokat segít abban, hogy ne együk túl magunkat. Majd beszélünk még erről. De ma csak ennyi telt tőlem.

Holnap folytatjuk.

2 megjegyzés:

  1. Majd beszélj még erről :)

    Ma én is Borotával voltam elfoglalva napközben, persze nem ezzel az ínycsiklandónak látszó túrós süteménnyel. :)

    VálaszTörlés
  2. Tényleg, Borota? Hát ez így együtt elég érdekes. :)

    VálaszTörlés